چگونگی راه اندازی کافی شاپ

قرار است در این مقاله چگونگی راه اندازی کافی شاپ را با هم بررسی کنیم و همه چیز در مورد کافی شاپ گفته خواهد شد تا با پیش نیازهای راه اندازی کافی شاپ آشنا شویم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

در حال حاضر تعداد کافی شاپ ها در سطح شهر و بسته به نیاز و سلیقه مشتری ها رو به افزایش است.امروزه مردم صرفا برای خوردن یک فنجان قهوه پا به کافی شاپ نمی گذارند. لغت« کافی شاپ» به معنی مکان عمومی برای نشستن و نوشیدن قهوه، چای و غیره… است.

اگه بخواهیم پیشینه به وجود آمدن کافی شاپ را مشخص کنیم،به قرن ۱۳ میلادی می رسیم که با رایج شدن نوشیدنی ای به نام قهوه این مکان ها پا گرفتند.در ایران اواخر دوره قاجار، کافی شاپ های مدرن در مقابل قهوه های خانه های سنتی قد علم کردندو از دهه ۸۰ به بعد، به صورت عجیب و چشمگیری این صنعت پرطرفدار،رشد و طرفداران خود را پیدا کرد و به عنوان یکی از اولین گزینه ها در بین اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان جای خود را باز کرد.

کافی شاپ قرار نیست همیشه جای دنج و خلوتی باشد کافی شاپ جایی برای چشیدن طعم ها و مزه ها است و هویت آن بر اساس همین دوره هم بودن شکل گرفته است اگر شما فردی هستید که علاقه و سرمایه لازم برای کافی شاپ خودتان را دارید،گام به گام با ما همراه باشید تا اصول ابتدایی در عین حال بسیار مهم راه اندازی کافی شاپ را به زبان ساده برای شما بیان کنیم و مسیر راه را برای شما شفاف سازی نماییم.

چگونه کافی شاپ راه اندازی کنیم

بهتر است قبل از راه اندازی کافی شاپ خودتان، مدت زمانی را در یک کافی شاپ مشغول به کار باشید و تجربه اندوزی کنید تا بتوانید بهتر با چالش های احتمالی برای کسب و کار خودتان مواجه شوید.راه اندازی کافی شاپ موفق می تواند یک تجربه ارزشمند برای شما باشد. چون قرار است به خاطر کافی شاپ شما، صدها دوست، همکار و یا افراد خانواده اوقات خوشایندی را در کنار هم سپری کنند.

مراحل راه اندازی کافه

آموزش راه اندازی کافه

بدون شک شما برنامه های بزرگی دارید و قبلاً تصویر ذهنی ای از کافی شاپ خود در حال راه اندازی و یا فعالیت در ذهن خود دارید. آنچه می خواهید با کافی شاپ خود بدست آورید و نوع فضایی را که می خواهید ایجاد کنید را بنویسید.

شروع به جمع آوری عکس ها، منوها و ایده های طراحی برای ایجاد انگیزه در ظاهر کافه خود،نوع نوشیدنی ها، دسرها و غذاهایی که مدنظرتان است تا در کافه تان سرو کنید، را انتخاب کنید و حتی هنگامی که مشتری قصد دارد محل کافی شاپ شما را ترک کند چه احساسی خواهد داشت، را نیز در ذهنتان تصویر سازی کنید. تصمیم گیری در مورد تمام موارد مربوط به دکور، برنامه ریزی غذا، انتخاب قهوه، چیدمان ظروف و نحوه تعامل با مشتریان خود را مشخص کنید.

هزینه راه اندازی کافی شاپ

هزینه اولین چالش راه اندازی کافی شاپ است. هزینه گرفتن مجوز کافی شاپ اجاره یا خرید مکان یک کافی شاپ، تجهیز کردن آن با مبلمان و لوازم مورد نیاز سرویس دهی، استخدام نیرو و  همه این موارد باید در نظر گرفته شوند.

یک برنامه تجاری دقیق طراحی کنید.

شاید به نظر بیاید که داشتن یک طرح تجاری چندان کاربردی و لزومی به داشتن آن نیست. اما در واقعیت سود واقعی شما در کنار هم قرار دادن یک طرح تجاری است. در این راستا در روند کاری کمتر با مسائل پیش بینی نشده مواجه خواهید شد و شوکه نخواهید شد.

نوشتن یک طرح تجاری به شما کمک می کند تا بازار هدف خود را به طور واقعی و حقیقی درک کرده و از مراحل و هزینه هایی که برای موفقیت در کسب و کار لازم دارید، مطلع شوید.یک طرح تجاری، شما را در هر مرحله از توسعه و مدیریت کافی شاپ راهنمایی می کند و یک نقشه راه برای چگونگی ساختار، اداره و رشد کسب و کار جدید شما خواهد بود.

طرح کسب وکار راه اندازی کافه

  • این تجارت به چه معنی است و چگونه برجسته خواهد شد؟
  • مشتریان دائمی شما چه کسانی هستند؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟
  •  قرار است خودتان چه کارهایی را انجام دهید؟ برای بقیه کارها چه کسانی را باید استخدام کنید؟
  • به چند نفر پرسنل برای ابتدای کار نیاز دارید؟

سرمایه لازم برای کافی شاپ

نقطه تفاوت یا همان وجه تمایز شما با سایر کافی شاپ ها در چیست؟ قرار است چگونه این وجه تمایز را ایجاد کنید؟

پیش بینی های مالی: به چه مقدار سرمایه برای شروع کار نیاز دارید؟

 این سرمایه از کجا قرار است تأمین شود؟ سود و زیان پیش بینی شده و جریان نقدی نیز باید پیش بینی شود. افتتاح یک کافی شاپ هم به زمان و هم به سرمایه زیادی نیاز دارد. ضروری است که اکنون وقت خود را صرف درک نیاز به راه اندازی کافی شاپ موفق کنید.

این به معنای ارتباط با پیشکسوتان تجارت قهوه و صنعت کافه داری و آموختن از تجربیات آنها است. دریافتن اینکه چه چیزی برای کافی شاپ شما مفید است و چه چیزهایی نه، فرآیندی زمانبر است به این معنی که باید از بسیاری از کافی شاپ ها بازدید کنید تا درک کنید که می خواهید کسب و کار شما چگونه باشد.

برای ورود به صنعت کافه داری، شما باید بدانید که چه هزینه‌هایی ضروری هستند و چه هزینه‌هایی غیر ضروری خواهند بود. با این کار شما می‌توانید هزینه‌های غیر ضروری را حذف کنید و بیشتر روی هزینه‌های ضروری تمرکز کنید.

هزینه‌های ضروری راه اندازی کافی شاپ، همان مواردی هستند که برای شروع کار خود به آن‌ها نیاز خواهید داشت. مثلا خرید دستگاه قهوه جوش جزو هزینه‌های ضروری است. اما نیازی نیست در ابتدا دستگاه بستنی ساز بخرید و می‌توانید بستنی‌ها را از مغازه‌ها خریداری کنید. وظیفه اصلی شما، مدیریت هزینه‌های ضروری است.

در نظر بگیرید که چه مواردی را از منابع و مشاغل دیگر تامین خواهید کرد و چه چیزی باعث متفاوت شدن شما از سایر کافه ها خواهد شد.درباره مشتری های خود اطلاعات کافی و جامعی به دست آورید.باید پاسخ این سوالات را از روی کاغذ بیاورید و با تیم خود به تحلیل و بررسی آنها بپردازید.

 درباره اینکه آنها چه کسانی خواهند بود؟ در چه قشر سنی و فرهنگی قرار دارند؟ نیازهای آنها چیست؟ برای چه مواردی حاضرند قدم در یک کافی شاپ بگذارند و به چه میزان می توانند هزینه کنند؟ خواسته های آنها از یک کافی شاپ که حس خوبی به آن داشته باشند و حاضر باشند به دیگران نیز معرفی کنند، چیست؟

مراحل راه اندازی کافه

چگونه کافی شاپ راه اندازی کنیم

در هر مرحله از راه اندازی کافی شاپ این نکته مهم را در ذهنتان مرور کنید که کافی شاپ من قرار نیست صرفاً جایی برای خوردن قهوه و صرف یک وعده غذا باشد. زیرا کافی شاپ، بستری است برای تجربه های فرهنگی خاص و جایی برای معنابخشی به زندگی روزمره.

 بنابراین می توان گفت کافی شاپ ها در اصل فضای خود را به مشتریان عرضه می نمایند، نه غذا و سرویس های خوراکی در فضایی که مستقیما با عواطف و احساسات آدم ها در ارتباط است و پس از مدتی مشتریان با پرسنل و حتی مدیر کافی شاپ احساس صمیمیت و اخت می کنند و ممکن است به گپ و گفتگو دوستانه ای با یکدیگر نیز بپردازند و در جریان حال و هوای خوب و بد هم نیز قرار بگیرند.

به عقیده آرش حیدری، جامعه شناس،کافی شاپ امکان های متعددی از کنش در زندگی رومزه را برای بخش بزرگی از شهروندان در نسل های خاص فراهم می نماید.

ایده های راه اندازی کافی شاپ

در اقدام بعدی باید تم کافه را مشخص کنید و به آن شخصیت دهید. اینکه قرار است فضا و تم محیط شما بیان کننده یک فضای صرفا سنتی یا صرفا مدرن یا تلفیقی از این دو باشد. اغلب کافه داران در نوع طراحی کافی شاپ خود دچار سردرگمی هستند، آن‌ها نمی‌دانند کدام نوع از طراحی را برای کافی شاپ خود انتخاب کنند.

در واقع نوع طراحی شما بستگی به مشتریان هدف شما دارد. با بررسی انواع کافی شاپ ها و کارکرد و سود دهی آنها به تصمیم نهایی و قطعی خود دست پیدا کنید. هنگامی که تم کافی شاپ شما ترکیبی از کافه و موضوع دیگری باشد،توجه افراد بیشتری را به خود جلب خواهد کرد. «کافه +….» با ایده های خلاقانه بخش دوم را به کافه خود اضافه کنید.

به عنوان مثال:

کافه کتاب: ترکیبی از کتابخانه یا فضایی برای خواندن کتاب و کافه

کافه موسیقی: کافه موسیقی اجزای موسیقی زنده با گروه های مختلف در کافه

کافه سینما: کافه ای برای دعوت از اهالی سینما و یا دیدن فیلم های کلاسیک و یا روز

کافه ایونت: کافه تخصصی مخصوص برگزاری رویداد

یا کافه دانتیسم: که کارکنان کافه از جوانان دارای سندرم داون و اتیسم هستند. 

مراحل راه اندازی کافه 

انتخاب اسم برای کافی شاپ

براساس تم و کاربری کافه، نام مناسب و در خور شان محیط کسب و کارتان انتخاب کنید و حتی می توانید از آشنایان و نزدیکان نیز در این زمینه مشورت بگیرید. بهتر است در میان اسم های نوستالژیک نیز جستجو کنید. اسم های مربوط به فیلم ها، رمان ها،کتاب های قدیمی که شنیدن آن توسط مخاطب تداعی کننده خاطرات و حس خوب باشد.

مثلا اگر بخواهید کتاب در محیط قهوه سرای خود قرار دهید تا مشتریان همراه با سفارش خود به مطالعه کتاب نیز بپردازند و یا محلی برای بازی و سرگرمی باشد و به همراه آن به بازی مشغول شوند، مسلما اسم انتخابی متفاوت خواهد بود. نام کافه شما، معرف شما، کسب و کارتان، تم کافه خواهد بود.

برای مشاوره راه اندازی کافی شاپ می توانید همین الان با مشاورین مجموعه کایزن مشاوره کسب وکار رایگان دریافت کنید

انتخاب لوگو مناسب

طراحی لوگو نیز مانند طراحی اسم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهتر است برای طراحی لوگوی خود، کار را به دست افراد کاردان بسپارید و با خیال راحت ذهن خود را مشغول به موارد دیگر راه اندازی کافی شاپ کنید.

انتخاب مکان

یکی از سخت ترین مراحل در راه اندازی یک کافه یافتن محلی مناسب برای مشتری ها و رفت و آمد و دسترسی آسان برای آنها است. مکان کافی شاپ باید حداقل به یکی از مسیرهای وسایل حمل و نقل عمومی مثل بی آرتی و یا مترو دسترسی داشته باشد و حتما جای پارک مناسب در اطراف کافی شاپ برای کسانی که با خودروی شخصی تردد می کنند یافت شود و مزاحمتی برای ساختمان های اطراف کافه ایجاد نکند.

بهتر است به دنبال ساختمانی باشید که نیاز به تعمییرات چندانی نداشته باشد و در مرحله ای که اول راه قرار دارید، هزینه های زیادی را روی دست شما نگذارد. در شرایط ایده آل و با داشتن سرمایه لازم برای کافی شاپ، بهتر است شما از یک طراح دکوراسیون داخلی حرفه ای برای دیزاین فضای خود بهره ببرید.

اما اگر هزینه کافی برای این کار را ندارید، می توانید از سایت های تخصصی مختلف و یا سایر کافی شاپ ها ایده بگیرید و با کمک اطرافیان و دوستان دست به طراحی، رنگ آمیزی و در صورت نیاز تعمیرات، بزنید.

به یاد داشته باشید فضای یک کافی شاپ مستقیما با احساس آدم ها در ارتباط است و شما باید با هر آیتم و رفتاری در کافه تان روی احساسات مشتریانتان تاثیر بگذارید تا آنها را تبدیل به مشتریان وفادار کنید.شما قرار است زمان زیادی را در کافی شاپ خود سپری کنید.

بنابراین فضایی را انتخاب کنید که نه تنها خودتان و پرسنل شما احساس خوشایندی نسب به فضا داشته باشند، بلکه مشتریان نیز از قرار گرفتن در فضای کافی شاپ شما و از گذران وقت در کنار شما،از آن لذت ببرند و حس های خوشایندی را تجربه کنند. برای گرفتن ساختمان کافی شاپ در مکان‌های شلوغ و پرتردد، هزینه بیشتری باید بپردازید.اما درآمد کافی شاپ شما بیشتر خواهد بود.

راه اندازی کافی شاپ
مراحل راه اندازی کافه

گرفتن مجوز‌ کافی شاپ

شما برای راه اندازی کافی شاپ باید مدارک مورد نیاز خود را تکمیل و مجوز‌های لازم برای این را دریافت کرده باشید. برای گرفتن مجوزها، شما باید هزینه های مربوطه را پرداخت نمایید. در قدم اول باید به اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی‌شاپ بروید و تشکیل پرونده بدهید.

اگر مکان کافی شاپ شما مشکلی نداشته باشد، با پروانه کافی شاپ شما موافقت خواهد شد.در این صورت می‌توانید با داشتن اصل سند یا اجاره نامه مکان کافی شاپ به اتحادیه بروید و دیگر کار‌های گرفتن مجوز را طی کنید.

هم چنین باید نامه بخش‌هایی مانند اماکن، بهداشت، بیمه و دارایی، ضمیمه پرونده شما شود. بعد از گذراندن این مراحل پروانه کافی شاپ شما، در عرض کمتر از یک هفته صادر می گردد.

پیدا کردن بهترین تامین کنندگان برای کافی شاپ

یافتن تأمین کنندگان خوب و قابل اعتماد، مولفه اصلی موفقیت در یک کسب و کار است. بسته به نوع کافی شاپ، عمده تأمین کنندگان معمولاً قهوه، شیر، نان، محصولات تازه و سایر مواد غذایی هستند. برای شروع این کار پیشنهاد می شود مقاله کیک پزی و شیرینی پزی خانگی را مطالعه کنید.

لیستی از تمام نیاز های خود تهیه کنید تا جایی که می توانید جزئیات بیشتری داشته باشید. این لیست ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد. اما در نظر گرفتن ریزه کاری های مواردی مانند خلال دندان و نگهدارنده دستمال،به شما این اطمینان را می دهد که برای هر کاری آماده هستید.

وقتی نوبت به تهیه تجهیزات می رسد، چند گزینه پیش رو دارید:

با استفاده از منابع مالی خود یا پول نقد تجهیزات را کاملاً خریداری کنید. تجهیزاتی مانند دستگاه ها را به صورت استوک تهیه نمایید. اگر می‌خواهید از درآمد کافی شاپ خود به درستی آگاه شوید، باید بتوانید هزینه‌های مربوط به منوی کافی شاپ را به خوبی مدیریت کنید.

شما باید بدانید که هر کدام از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های کافه شما، چقدر برایتان تمام می‌شود. مثلا اگر در کافه خود کیک درست می‌کنید، باید بدانید چه مقدار آرد، تخم مرغ، شکر، وانیل، کاکائو، گردو و … استفاده می‌شود.

دکوراسیون کافی شاپ

در انتخاب مبلمان کافه تان به چند نکته اساسی دقت نمایید. کافی شاپ شما قرار است محل خوشایندی برای مشتری ها باشد. معمولا هر مشتری پس از ورود به کافی شاپ زمانی بین نیم تا دو ساعت را سپری خواهد کرد.

بنابراین ست میز و صندلی ای انتخاب کنید که برای این مدت زمان برای مشتری احساس راحتی و آسایش ایجاد کند و پس از مدت زمان کوتاهی دچار ناراحتی و درد در قسمت پاها و یا ستون فقرات ننماید به علت اینکه اکثر افرادی که قدم به یک کافه می گذارند قشر جوان و پر انرژی هستند.

چیدمان باید به گونه ای باشد که فاصله بین میزها حریم خصوصی هر میز را حفظ کند و مزاحمتی برای مشتری های میز کناری ایجاد نکند. و مسیر رفت و آمد و سرویس دهی پرسنل به راحتی صورت گیرد.

نوع رنگ آمیزی، دکوربندی کافه باید با تم کافه همخوانی داشته باشد. اگر کافی شاپ شما قرار است تم سنتی داشته باشد بهتر از رنگ های گرم و روشن بیشتری در فضا استفاده نمایید و به همین ترتیب رنگ مناسب برای کافی شاپی مدرن و یا تلفیقی انتخاب نمایید.

 نورپردازی کافه

کمی خلاقیت و نورپردازی‌ زیبا می‌تواند ظاهر کافی شاپ شما را تغییر دهد. از چراغ‌های منحصر به فرد و خصوصا طرح‌های خاص برای استفاده در نورپردازی بهره بگیرید.تاریکی یا روشنایی محیط کافی شاپ روی تجربه مشتری تاثیر می گذارد.معمولا نور ملایم و لایت برای کافه ای مدرن و یا تلفیقی مناسب تر است و برای کافه ای با تم سنتی، نور طبیعی خورشید را فراموش نکنید زیرا بهترین منبع نور برای طراحی این فضا است.

فضایی برای افرادی که از سیگار استفاده می کنند یا خیر؟

پاسخ به این سوال بخش مهمی از انتخاب تم کافی شاپ شما، چیدمان، نورپردازی، نوع سرویس دهی و نوع معرفی کافی شاپ شما را در بر خواهد داشت.

آیا قرار است فضایی جداگانه برای افرادی که مصرف سیگار و یا قلیان دارند در نظر گرفته شود یا استفاده از این ها در کافی شاپ آزاد است و محدویت فضایی خاصی نخواهد داشت؟ یا اصلا این مورد از فضای کافی شاپ شما حذف شده است؟ پس از پاسخ به این سوالات راحت تر می توانید اقدام به انتخاب کنید.

فضای مجزا برای تولد، جلسات یا مراسمات

اگر قرار است کافی شاپ شما فضایی جداگانه برای برگزاری تولد یا دیگر مراسمات که نیاز به فضایی کمی خصوصی تر داشته باشد،طراحی و نوع پذیرایی این بخش را نیز مدنظر داشته باشید.

موسیقی کافی شاپ

انتخاب و پخش موسیقی مناسب با تم و فضای در نظر گرفته شده کافی شاپ و نیاز مشتریان هدف،

یکی از مهمترین بخش های جذب مشتری کافی شاپ است که برای بسیاری از کافه داران به درستی جا نیفتاده و اغلب این نکته از دید مدیریت و پرسنل پنهان مانده است.

شنیدن موسیقی به صورت مستقیم بر روی احساسات و روح و روان افراد تاثیر گذار است. موسیقی ای را انتخاب کنید که نشان دهنده تم کافی شاپ و مشتری هدفتان باشد. بهتر است صدای موسیقی نه خیلی کم که قابل شنیدن نباشد و یا خیلی زیاد که صدای مشتری ها در آن گم شود و نتوانند به درستی با یکدیگر بر سر میز صحبت کنند. مثلا در یک کافی شاپ با تم سنتی بهتر است از موسیقی راک استفاده نشود.

آیتم های منو در کافی شاپ

آیتم های منو در کافی شاپ

منوی شما باید بیانگر دیدگاه و موضوع کافی شاپ شما باشد. همه چیز باید مورد توجه قرار گیرد، از گزینه های غذایی،نوشیدنی های گرم و سرد، طراحی ، رنگ و فونت گرفته تا توصیفات جذاب برای هر آیتم، تصاویر و قیمت ها.منوی شما، معرف اولین ارتباط و تمایل غذایی مشتریان است. برای منوی خود سبک و ایده خاصی پیاده سازی کنید.

برای ابتدای کار نیاز نیست منوی متنوع و گسترده ای داشته باشید. ماه های اول توجه کنید مشتری ها چه آیتم هایی را کمتر سفارش می دهند، آنها را حذف و با وارد کردن آیتم های جدیدتری منوی خود را جذاب و هیجان انگیز کنید. در منوی خود دو یا سه مورد از آیتم ها را برای افرادی که علاقه به گیاهخواری دارند و یا وگان هستند قرار دهید.

استخدام کارکنان

از هر صاحب کافی شاپ باتجربه ای بپرسید یکی از دغدغه های اساسی،یافتن و نگهداری پرسنل حرفه ای، منظم، خوش برخورد و همسو با اهداف آنها است. بیشتر افراد با جستجوی کارکنان باتجربه شروع می کنند، که این کار قابل درک است. اما در تجربه افراد حرفه ای، یک نکته وجود دارد که تجربه را تحت شعاع قرار می دهد: نگرش مهارت را می توان آموخت، اما نگرش و انگیزه رسیدن به موفقیت درونی است.

واضح است که شما به برخی از تجربیات، به ویژه در مراحل اولیه، نیاز خواهید داشت. با این حال، توسعه یک فرهنگ تیمی عالی و ترکیبی از افراد با تجربه و آماتور، فقط با استخدام افراد مناسب اتفاق می افتد. بنابراین مطمئن شوید که برای پیدا کردن افرادی که مناسب ترین ها برای کسب و کار شما هستند، تلاش می کنید. از سیستم های پرداخت کارکنان، بیمه و مالیات به خوبی مطلع باشید.

کافه خود را قبل از راه اندازی معرفی، تبلیغ و بازاریابی کنید.

برای شروع کار، منطقی نیست که از روش‌های گران قیمت مانند چاپ بنر و بیلبورد برای معرفی کافی شاپ خود استفاده کنید، به جای این کار می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت کنید و با معرفی نوشیدنی‌ها و غذا‌های کافی شاپ خود، مشتریان را به سمت کافی شاپ خود بکشانید. همچنین فروش غذا های خانگی در کافی شاپ بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

یکی از روش‌های بازاریابی و تبلیغات بدون هزینه این است که از مشتریان خود بخواهید شما را به دیگر دوستانشان نیز معرفی کنند. ماهها و هفته های منتهی به افتتاح کافی شاپ، بهترین فرصت برای شروع ساخت شبکه شما است. رسانه های اجتماعی علی الخصوص اینستاگرام، بهترین مکان برای معرفی و تبلیغ کافی شاپ شما است.

بنابراین برای ایجاد اعتبار خود از آن استفاده کنید. هر روز از مراحل ابتدایی کار و راه اندازی حتی تعمییرات یا رنگ آمیزی کافی شاپ و کار خود، در اینستاگرام به صورت ویدئو و عکس، پست و استوری بگذارید و شمارش معکوس برای بازگشایی کافی شاپ انجام دهید. روی Google Maps کافی شاپ خود را ثبت کنید تا به راحتی قابل دسترس باشد و شناخته شدن شما را سرعت بخشد.

برای تسریع در روند بازاریابی دیجیتال خود در شبکه های اجتماعی می توانید از مشاورین مجموعه کایزن از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۸۰۴۸۶۵ مشاوره رایگان بگیرید.

افتتاح کافی شاپ

افتتاح کافه تان، پس از ماهها برنامه ریزی، آماده سازی و استخدام بهترین پرسنل ممکن، فرصتی برای نشان دادن سخت کوشی شما است. همچنین دروازه ورود برای شروع روابطی طولانی مدت و صمیمانه با مشتریان خود است.

با یک افتتاحیه مناسب به همراه اعلام قبلی در فضای مجازی شروع کار کافی شاپتان را اعلام کنید. اطمینان حاصل کنید که برای این رویداد همه موارد پذیرایی آماده باشد. این یک روش عالی برای آزمایش کارکنان، گردش کار و جو کافی شاپ شما می باشد و به شما این فرصت را می دهد تا قبل از شروع به کار رسمی، خود و کارکنانتان را محک بزنید.

نکاتی که پس از راه اندازی کافی شاپ باید به آن توجه کنید

در این مرحله، کافی شاپ شما شروع به کار کرده و بیشتر تمرکز شما بر رو ی کارهای مدیریتی و نحوه صحیح انجام کارها و برخورد پرسنل با مشتری های کافب شاپتان می باشد. به کارکنان خود آموزش دهید که در زمان سفارش بر اساس سن مشتری و یا جنسیت وی و با پرسیدن چند سوال درباره ذائقه و با لحنی مناسب اقدام به پیشنهاد غذا و یا نوشیدنی به مشتری نمایند.

مثلا در صورت حضور خانمی باردار در کافی شاپ خود که تمایل به خوردن قهوه دارند پیشنهاد استفاده از قهوه بدون کافئین را دهید. پس از دریافت سفارشات سعی کنید به نوبت ورود مشتریان سفارشات را ارائه دهید تا از به وجود امدن دلخوری از سوی دیگر مشتریان در کافی شاپ جلوگیری شود.

استفاده از مواد اولیه تازه و با کیفیت یکی از اساسی ترین نکات جذب مشتری می باشد. تلاش کنید تا سفارش هر شخص را در مقابل همان شخص سفارش دهنده قرار دهید.به طور مثال اگر دو نفر مشتری بر سر یک میز، یکی قهوه و دیگری گلاسه سفارش دادند، قهوه را در مقابل همان شخص و گلاسه را هم در مقابل همان سفارش دهنده قراردهید.

یک باریستا حرفه ای می بایست در آماده سازی سفارشات سرعت عمل داشته باشد و نکته مهم تر از آن این است که باریستا باید در الویت بندی سفارشات هر میز دقت نمایند.به طور مثال نوشیدنی هایی که باید پس از آماده سازی بلافاصله مورد مصرف قرار گیرند،مدت زمان طولانی در صف سرو باقی نمانند.

سعی کنید محیط کافی شاپ همیشه بوی مطبوع و ملایمی داشته باشد.پاکیزگی و بهداشت سالن و همینطور سرویس ها در انتخاب یک کافه بسیار حائز اهمیت است  تمام تلاش خود و پرسنل باید به گونه ای باشد که از این نکته غافل نشوید. حتی الامکان صورت حساب مشتریان را بر سر میز آنان ببرید و در صورت استفاده از دستگاه پوز، از دستگاه های بیسیم استفاده نمایید.

حتما مشتریان را تا درب کافی شاپ همراهی نمایید و درب کافی شاپ را بریشان باز کنید. این کار به مشتریان این حس را می دهد که شما به عنوان یک کافه خوب برای آنان ارزش و احترام قائل هستید پس در فرصت های بعدی، قطعا کافی شاپ شما جزو اولین انتخاب ها در ذهن مشتریان جای خواهد گرفت.

به مناسبت های مختلف ملی و یا مناسبت هایی که مربوط به کافی شاپ، مثلا روز ملی قهوه، می باشد،تخفیفات و برنامه های خاصی برای مشتریان خود در نظر بگیرید. در این زمینه می توانید از طریق صفحات اجتماعی خود از خود مشتریان نیز راهنمایی بگیرید که تمایل به چه نوع برنامه یا تخفیفاتی دارند.

از برخی از مشتریان همیشگی خود دعوت کنید و به آن ها توضیح دهید که می خواهید به صورت فعالانه از مشتریان خود قدردانی کنید و دوست دارید بدانید نظر آن ها در مورد بهترین روش برای قداردانی کردن از انها چیست و اگر تمایل به این کار داشتند عکسی از آنها گرفته و در فضای اینستاگرام خود به عنوان قدردانی منتشر کنید.

مشاوره راه اندازی و توسعه کافی شاپ

به دلیل حجم بالا و سختی های راه اندازی یک کافی شاپ،در ابتدای کار ممکن است با چالش هایی روبرو شده و به دلیل ترس از مشکلات، دلسرد و یا سردرگم شوید. گرفتن مشاوره از افراد خبره و آگاه، میزان ریسک شما را پایین آورده و انگیزه بالاتری برای راه اندازی و کسب درآمد از حرفه شخصی خودتان در شما ایجاد خواهد کرده و رشد کسب و کار شما را تسریع خواهد بخشید.

همین حالا با ما تماس بگیرید

نویسنده: سرکار خانم ریحانه صفری

 

برای دریافت خدمات مشاوره کسب و کار همین حالا بر روی لینک زیر کلیک کنید

درخواست مشاوره
(سریع و آسان )

با دوره

طعم پول 

الان کسب درآمدت رو شروع کن: