مشاوره سیستم سازی سازمانی

سیستم سازی سازمانی در واقع کارآمد کردن سیستم کسب و کار است و فرآیندی است که شامل تمام کارهایی می شود که برای خودکار سازی کسب ‌و‌کار انجام می‌شود تا وابسته به یک شخص یا اشخاص، مخصوصا مدیریت، نباشد. این سیستم در نبود مدیر، کارآمدی خود را از دست نخواهد داد.

در «سیستم‌ سازی کسب‌ و‌ کار» با کمترین نظارت و دخالت مدیر، اغلب کارها به‌ خوبی پیش می رود. علم سیستم‌ سازی به مدیران کمک می‌کند وابستگی کسب ‌و‌کار را به خودشان کاهش دهند و زمانی که در محل کار حضور ندارند، تمامی کارها به ‌خوبی و درستی زمانی انجام شود که خودشان حضور دارند.

مشاوره سیستم سازی سازمانی

بسیاری از مدیران در روز بیش از ۸ ساعت کار می‌کنند. این گروه از افراد فکر می‌کنند با ساعات کاری بیشتر می‌توانند تمام کارها را به ‌خوبی به پایان برسانند. اما به زندگی افراد موفق در دنیا دقت کرده اید؟ خیلی کم پیش می‌آید که یک مدیر موفق را ببینید که در روز ۱۰ ساعت کار ‌کند و همیشه پرمشغله و خسته باشد.

راز موفقیت در کسب‌و‌کار لزوما بیشتر کار کردن نیست. تمام مدیرانی که کسب ‌و‌کارهای بزرگ را اداره می‌کنند با اصطلاحی به نام «سیستم‌ سازی» آشنا هستند.
اگر در کسب و کارمان سیستم سازی نداشته باشید، چه تبعات منفی ای برای کسب و کارتان ایجاد خواهد شد؟

تحقیقات نشان می دهد که از هر کسب و کار نوپایی که راه اندازی می ‌شود حدود ۹۵ تا ۹۷ % آنها، تنها در پنج سال اول با شکست مواجه می ‌شوند. این آمار به خوبی نشان می دهد برای قرارگیری در ۳ و ۵ درصد کسب و کارهای موفق باید یک سری اصول و استراتژی های سازمانی برای کسب و کارها در نظر گرفته شود.

مایکل گربر، مشاوری بی‌نظیر در زمینه توسعه تجارت و کسب ‌و کار است. او در کتاب معروف خود به نام افسانه کارآفرینی چنین می گوید:« وظیفه شما به عنوان یک کارآفرین، این است که مالک کسب و کار باشید نه گرداننده آن. اما اگر از سیستم سازی در کسب و کار غافل شوید، بدون آن‌که خودتان متوجه باشید، در گردابی از وظایف خسته ‌کننده خواهید افتاد که تمامی ندارند و زمانی برای استراحت برایتان باقی نمی‌گذارند.»

متاسفانه برخی از مدیران به دلیل اینکه درک درستی از سیستم سازی پیدا نکرده اند و نیاز آن را به درستی احساس نمی کنند، سیستم سازی را کم‌اهمیت تلقی می کنند و یا به بهانه نداشتن وقت و یا دلایل مختلف دیگر، از زیر بار تعریف سیستم برای کسب و کارشان فرار می‌کنند. اما در طولانی مدت، کم‌کم سر و کله مشکلات ظاهر خواهند شد و فرآیند کاری را در مجموعه کند و یا حتی مختل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: مشاوره افزایش فروش

سیستم سازی کسب و کار

سیستم سازی کسب و کار

در اغلب شرکت ها و فرآیند های تولیدی، میبینیم که فقط در حضور مدیریت و مدیران مجموعه کار ها به خوبی انجام میشود و وقتی که مدیر حضور نداشته باشه فرآیند اون کسب و کار به خوبی طی نمی شود و با مشکلات زیادی مواجه می شود. 

چرا باید به سیستم سازی کسب و کار بپردازیم؟

۱-آزادتر شدن وقت مدیر

اگر به انجام سیستم‌ سازی در کسب و کار خود توجه داشته باشید، به‌عنوان مدیر نیاز نیست در فعالیت ها و تصمیم گیری های کوچک حضور داشته باشید. شما وقت آزاد تری خواهید داشت و می‌توانید وقت بیشتری را به تفریح و استراحت اختصاص دهید که همین امر موجب بهبود عملکرد شما در محل کار می‌شود.

۲ -پرداختن به کارهای مدیریتی

بسیاری از مدیران در محل کار خود ، وظایف یک مدیر را انجام نمی‌دهند. آن‌ها در بهترین حالت یک کارمند به حساب می آیند که از عهده وظایف کارمندی خود به خوبی بر می آیند. وظایفی مانند حسابداری، امور مالی، خرید مواد اولیه و حتی مذاکره با خریداران جزو فعالیت های یک مدیر نیست. کارهای اصلی یک مدیر شامل: استخدام، اخراج، انگیزش کارکنان، هدف‌گذاری، تعریف پروژه، طراحی استراتژی و … هستند. حالا شما به عنوان مدیر یک مجموعه اگر سیستم‌ سازی در کسب و کار نکنید به هیچ عنوان  فرصت کافی پیدا نخواهید کرد تا به کارهای اصلی یک مدیر بپردازید!

۳– رشد کسب‌و‌کار

اگر به سیستم‌ سازی توجه نکنید ، پیشرفت کسب‌ و ‌کار شما خیلی محدود خواهد بود و خیلی زود متوقف خواهد شد. موضوعی که خیلی از مدیران برای پیشرفت مجموعه باید به آن بپردازند، کار در مقیاس بزرگ است. هر فعالیتی که در مقیاس بزرگ بخواهد انجام شود به سیستم سازی در کسب و کار نیاز دارد. مثلا هدف شما این است که خدمات پس از فروش خیلی خوبی برای مشتریانتان قرار دهید.

اگر فقط ۵ تا مشتری داشته باشید ، این کار خیلی ساده خواهد بود و یک کارمند خوب به‌ راحتی می‌تواند به این ۵ نفر خدمات رسانی عالی داشته باشد. اگر کسب‌و‌کار شما ۱۰۰ یا حتی ۱۰۰۰۰۰ مشتری داشته باشد، دیگر این امکان وجود ندارد که فقط با نیروی انسانی باهوش کار را پیش ببرید. شما به سیستمی نیاز دارید که دارای سخت‌افزار، نرم‌افزار و برنامه ‌ریزی دقیق باشد تا بتوانید به چندین هزار نفر خدمات بدهید. اگر همین حالا برای سیستم سازی در کسب و کار اقدام نکنید ، کسب‌و‌کار شما توانایی رشد نامحدود را پیدا نخواهد کرد

و پس از مدتی متوقف خواهید شد!

سیستم‌سازی یکی از نکاتی است که امروزه باید در هر کسب ‌وکاری توجه ویژه ای به آن داشت. اگر روندهای کاری شما با مشکل مواجه شوند و بر روی قاعده و اصولی مشخص پیش نروند، به‌زودی با شکست مواجه خواهید شد.
در حالت ایده آل تصور کنید شما صاحب یک کسب ‌و کار سود آور و در حال رشد هستید، علاوه بر این یک تیم قابل‌ اعتماد هم در کنار خود دارید که تمام اعضاء نیز مانند خودتان به محل کار و فعالیت های کاری ای که انجام می‌ دهند متعهد و علاقه‌مند هستند و در کنار این موارد یک فرهنگ سازمانی مثبت نیز ایجاد کرده اید. زمانی که شما در مجموعه حضور دارید، سازمان مثل یک ماشین روغن‌کاری شده به بهترین حالت ممکن در حال کار و فعالیت است. کارمندان شما دقیقاً می دانند که شما چه انتظاری از آنها دارید و باید تحت چه استانداردهایی و با چه کیفیتی کار خود را انجام دهند. اما زمانی که شما در مجموعه حضور نداشته باشید، روندهای کاری سازمان چطور پیش می روند؟ آیا کلیه روندها به همان ترتیبی که شخص شما حضور دارد صورت می گیرد یا خیر؟

Creative work of business team

چالش اصلی همین جا است. در اکثر سازمان ها اوضاع کاری، شرایط و عملکرد پرسنل فرق خواهد کرد. فاکتورها به درستی ثبت نمی‌شوند. به خواسته‌های مشتری آنطور که همیشه مدنظر شما است اهمیت داده نمی‌شود. سفارش‌ها به‌ موقع به دست مشتریان نمی‌رسد و مشکلات و مسائل دیگری پیش می آید که ممکن است هر کدام از آنها آرامش و راحتی خیال را در هنگام عدم حضورتان از شما سلب کند.

اجازه دهید این موضوع را کمی برای شما بشکافیم. در این شرایط، مشکل از کارمندان شما نیست؛ البته با فرض اینکه آنها به شما و کارشان متعهد هستند.

پس مشکل اصلی کجاست؟

مشکل اینجاست که سیستم‌سازی برای بهینه سازی فرآیندها صورت نگرفته است و شما سیستم ‌های کاری مشخص ندارید یا اگر دارید ، به درستی سازمان دهی نشده و عمل نمی کنند. یعنی روش‌های عملیاتی مدونی که دقیقاً مشخص کنند چه کاری، در چه زمانی، چگونه و توسط چه کسی باید انجام شود، صورت نگرفته است.
حالا تصور کنید که سیستم سازی و بهینه سازی سیستم ها انجام شده است و کارها در سازمان بدون حضور شما نیز به بهترین شکل ممکن انجام می شود. تصور چنین شرایطی واقعاً زیبا و دلچسب به نظر می رسد؛ اینطور نیست؟

چرا برخی از مدیران از اجرایی شدن فرآیند "سیستم سازی" در سازمان خود خودداری می کنند؟

سیستم سازی سازمانی

بسیاری از مدیران کسب و کارها، زمانی که کلمه “سیستم سازی” را می شنوند، مجموعه ای بی پایان از جلساتی که روند کارها را ترسیم می کند و تعداد زیادی از موارد عملیاتی که باید در جلسه بعدی پیگیری شود را متصور می شوند. به طور خلاصه، بسیاری از مردم بر این باورند که سیستم سازی چیزی بیش از یک سری فرآیندهای مداوم و پیچیده نیست که فقط اداره کار را پیچیده تر می کند. اما داشتن یک کسب و کار که بصورت منظم مشغول به فعالیت است به معنای آن نیست که باید درگیر سیاست ها و رویه های زیادی شوید، توانایی انجام کارهای مفید را از دست دهید، از رسیدگی به امور اصلی عقب بیافتید و یا از پیاده سازی ایده های جدید درآمدزایی بیشتر که کار اصلی یک مدیر کسب و کار است، غافل شوید؛ بلکه با اجرای فرآیند سیستم سازی شما از ایجاد یک عملکرد پایدار و روشی انعطاف پذیر که آنچه باید، انجام شود و روشی برای انجام آن در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل گردد که کارها به موقع، با بودجه متناسب و کیفیت لازم انجام شود، بهره مند خواهید شد. زمانی که شما یک کسب و کار کاملاً منظم و سیستماتیک دارید، وقت آزاد بیشتری در اختیار دارید تا بر روی جنبه های مهمتری از کسب و کار خود مانند بازاریابی، استراتژی های مرتبط با سازمان و فروش، ایجاد محصول جدید، ورود به بازارهای بیشتر و درآمدزایی در سطح وسیع تر تمرکز کنید. اصلی ترین مزیت سیستم سازی سازمانی ” آزادی زمان مدیران ” است.

در نظر داشته باشید که با بهینه سازی سیستم ها هیچ جلسه‌ای بدون نتیجه‌گیری به پایان نمی رسد و سیاست پیچیده‌ای برای انجام کارها وجود نخواهد داشت و همچنین زمان تلف شده ای باقی نخواهد ماند. بطور کلی اجرای واقعی سیستم سازی در کسب و کار، وقت شما را هب عنوان یک مدیر آزاد می‌کند، درحالی‌که عدم سیستم سازی فرآیندها، می‌تواند یک رشته از کارهای بی‌پایانی ایجاد نماید که مانع موفقیت شما، کسب ‌وکارتان و در نهایت افزایش درآمد مجموعه تان شود. با سیستم سازی کسب و کار هر زمان که مشکل یا چالشی ایجاد شود، جواب مشخص خواهد بود و راه حلی برای رفع آن چالش وجود خواهد داشت. قطعا پذیرش چنین فرآنیندی نیارمند نگرش درست مدیریت یک مجموعه است که شهامت اجرای تغییرات لازم را در سازمان خود داشته باشد.

مزایای سیستم سازی در کسب و کار چیست؟

۱-کاهش هزینه‌ ها
۲-بهبود و افزایش کارآیی
۳-عدم وابستگی مجموعه به فرد
۴-بهبود ارتباطات داخلی
۵-مشخص شدن ضرب العجل ها
۶-آزاد شدن وقت مدیران

Business benefits.KAIZENBCC

چرا برخی از مدیران بر روی فرآیند سیستم سازی کسب و کار خود اقدامی نمی‌کنند؟

بسیاری از مدیران وقتی کلمه سیستم‌سازی به گوششان می رسد، این تصور برایشان بوجود میاد که قرار است با تعداد زیادی جلسه پشت‌هم، کاغذبازی و کلی فعالیت برای انجام دادن روبرو شوند که عموماً هم تا جلسه بعد به سرانجام درستی نمی‌رسند و فقط موارد بیشتری به آنها اضافه می‌شوند.
شما به عنوان یک مدیر کسب و کار باید یک نکته مهم را در این فرآیند در نظر داشته باشیند که این سیستم‌ها باید به ‌طور مداوم مورد بررسی قرار گیرند. حتی تحت یک شرایط خاص، دوباره تدوین و بهینه سازی شوند. موفقیت این فرآیند در اجرای مداوم و منظم آن است. اگر سیستم‌سازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، موفقیت مجموعه تان تضمین شدنی است.
اطمینان داشته باشید که مسیری که که پیش گرفته اید ارزشمند بوده و احتمالادر این راه مخالفت‌هایی در پیش خواهید داشت. اما بسیاری از کسب و کارها حتی در مقیاس های کوچک با درایت مدیرانشان با تعهد به این روش توانسته اند به اهداف تجاری خودشان دست پیدا کنند و با بهینه سازی سیستم ها رشد فوق‌العاده‌ای را برای مجموعه شان رقم بزنند.

بیشتر بخوانید: مشاوره طرح تجاری

برای بهینه سازی سیستم ها باید تحت هر شرایطی روی هدفتان که همان “سیستم‌سازی ” است، متمرکز باشید. مهم نیست چه اتفاقی ممکن است رخ دهد، شما باید برای رسیدن به رویاهای خودتان و آزادی زمان برای انجام تمام کارهایی که تابحال فرصتش را نداشته اید، اقدام کنید. مجموعه کایزن در کنار شماست تا با راه اندازی فرآیند سیستم سازی و اجرایی کردن آن در کل مجموعه شما را در مسیر رسیدن به رویاهایتان همراهی کند.

بیشتر بخوانید: مشاوره طرح بازاریابی

برای دریافت خدمات مشاوره کسب و کار همین حالا بر روی لینک زیر کلیک کنید

درخواست مشاوره
(سریع و آسان )