چطور فلسفه کایزن را پیاده سازی کنیم؟

اگر در حال خواندن این مقاله هستید احتمالا مواردی را در رابطه با فلسفه کایزن شنیده اید. فلسفه ای که امروزه جهت پیشرفت در کسب و کارها اجرا می شود. به این صورت که کایزن از بهبود مستمر برای کمک به افزایش کارایی استفاده می کند. اگر به دنبال پاسخ سوال “چطور فلسفه کایزن را پیاده سازی کنیم ؟” هستید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

مراحل اجرای کایزن

کایزن بهترین روش برای از بین بردن ضایعات و اتلاف انرژی و هزینه است که اجرای آن شامل ۶ مرحله اساسی می باشد:

۱- تغییرات تدریجی

یکی از اساسی ترین اصول کایزن تغییرات تدریجی و مستمر است. اعمال تغییرات کوچک و تدریجی، آسان تر از تغییرات بزرگ و اساسی است اما می تواند نتایج چشمگیری را در بر داشته باشد. اگر صاحب کسب و کار هستید و می خواهید فرهنگ کاری خود را بهبود ببخشید، باید بدانید که تغییرات باید تدریجی باشد.

کایزن و نوآوری دو روش اصلی برای ایجاد تغییر هستند. درحالی که نوآوری مستلزم دگرگونی و تغییرات است. کایزن فقط از شما می خواهد گام های کوچک و پیوسته در جهت بهبود بردارید که شاید کاملا بی اهمیت به نظر برسند اما نتایج غیر قابل انکاری دارند. اگر شما به عنوان صاحب کسب و کار قصد دارید آموخته ها و تجربیات خود را در اختیار کارکنان خود قرار دهید و به آن ها مواردی را آموزش دهید باید به صورت تدریجی و پیوسته این کار را انجام دهید.

تغییرات کوچک و تدریجی

۲- بررسی بازخورد

ایجاد تغییرات کوچک در طول زمان به شما این امکان را می دهد که اگر در طول مسیر دچار اشتباه شده اید آن را اصلاح کنید. هنگامی که یک مجموعه را مدیریت می کنید و بازخورد تغییرات را بررسی می کنید، متوجه خواهید شد، آیا تغییرات کوچک ایجاد شده به بهبود کارایی کارکنان کمک کرده است یا خیر.

به طور کلی بازخورد، باید استراتژی بهبود کسب و کار شما باشد. توجه داشته باشید که فقط درخواست بازخورد کافی نیست و چگونگی برخورد شما با بازخوردی که دریافت کرده اید نیز مهم است زیرا ممکن است بازخوردی را دریافت کنید که مثبت نباشد. بنابراین بهتر است بازخوردها را ارزیابی و فیلتر کنید و با توجه به شرایط موجود، به گونه ای از آن استفاده کنید که باعث بهبودی کسب و کار شما شود.

۳- حذف اتلاف

برای اینکه هر روز یک درصد پیشرفت کنید لازم است مواردی که باعث اتلاف منابع شما می شوند را حذف کنید. با هم به ۸ مورد از اتلاف منابع می پردازیم.

  • تولید بیش از حد
  • اتلاف زمان
  • هزینه حمل و نقل
  • پردازش بیش از اندازه
  • فهرست موجودی اموال
  • رفت و آمد غیر ضروری کارکنان
  • محصولات معیوب یا از رده خارج شده
  • کارکنان با بهره وری پایین در زمینه استعداد و دانش

با ارزیابی مداوم موارد گفته شده و تلاش برای کاهش فعالیت های وقت گیر یا غیر ضروری در جهت رشد و بهبودی کسب و کارتان قدم بردارید.

۴- تمرکز بر بهبود فرآیندها

این مورد را با مثالی در رابطه با کارخانه ماشین تویوتا عنوان می کنیم. کارکنان این کارخانه می توانند هر زمان در مراحل تولید به مشکل یا مسئله ای برخوردند، آن را مطرح کنند و با حل این گونه مسائل به تولید بی عیب و نقص تویوتا در زمان کوتاه تری بپردازند.

با این روش این کارخانه موفق شد ماشینی با قدرت و با کیفیت تویوتا را روانه بازار کند و پس از بررسی افرادی که از تولید انبوه و بی تقص تویوتا شگفت زده بودند، دریافتند که بهبودی های کوچک مستمر باعث تولید ماشین های بی نقص و همچنین کاهش زمان اصلاح و عیب یابی ماشین ها بعد از تولید شده است.

پیاده سازی فلسفه کایزن

۵- مشارکت و رضایتمندی کارکنان

از خودتان بپرسید چگونه می توانم کارم را بهتر ارائه دهم و با طرح این سوال در مسیر اجرای کایزن قرار بگیرید. به عنوان مثال اینکه کارم را چگونه انجام دهم تا از آن لذت ببرم؟ یا چگونه می توانم یک دقیقه سریع تر کارم را انجام دهم؟ با پاسخ به این گونه سوالات می توانید در کسب و کارتان بهبودی ایجاد کنید. زمانی که مشکلی در کار ایجاد می شود به دنبال مقصر نگردید، نظرات و دیدگاه های همه کارکنان را بسنجید و با تشویق کارکنان در حل مشکلات از آن ها بخواهید مشارکت تیمی داشته باشند.

۶- تجزیه و تحلیل نتایج

در فواصل زمانی مختلف، پیشرفت را با برنامه های مشخص برای اینکه چه کسی نقطه اتصال خواهد بود و چگونه کارگران در سطوح مختلف می توانند با یکدیگر نقطه تلاقی پیدا کنند، نظارت کنید. بررسی کنید که این تغییر به چه میزان موفقیت آمیز بوده است.

برای اینکه بتوانید فلسفه کایزن را به طور کلی در زندگی خود پیاده سازی کنید پیشنهاد می شود مقاله “نقش کایزن در بهبود زندگی ” را مطالعه نمایید.

مزایای پیاده سازی کایزن

  • با تغییرات کوچک و روند تدریجی کایزن که باعث ایجاد شیب ملایم در جهت تغییرات می شود، از مقاومت افراد در برابر تغییرات جلوگیری می کند و افراد به راحتی پذیرای تغییرات می شوند.
  • کایزن بر بررسی فرایند ها تاکید می کند تا اتلاف منابع کاهش یابد.
  • با کاهش خطا در امور، نیازهای نظارت و بازرسی را به حداقل می رساند.
  • با ایجاد حس ارزش در کارکنان، روحیه آنان را بهبود می دهد.
  • با مشارکت کارمندان فراتر از مسائل خاص خود، باعث افزایش کار تیمی می شود.
  • باعث افزایش آگاهی و تمرکز کارکنان نسبت به نیازهای مشتری می شود.
بهبودی مستمر در فلسفه کایزن

عوامل موثر در پیاده سازی فلسفه کایزن

برای موفقیت در پیاده سازی فلسفه کایزن در کسب و کار باید دانش و مهارت های مدیران و کارکنان ارتقا یابد و طور مداوم در حیطه کاری خود به دنبال آموزش باشند. همچنین به منظور پیشگیری از مقاومت کارکنان در برابر تغییرات در آن ها ایجاد انگیزه کنید تا تغییرات را با آغوش باز بپذیرند. مورد دیگری که در اجرای کایزن نقش مهی دارد، ایجاد سیستمی است که به نظرات و پیشنهادات کارکنان اهمیت می دهد و با بررسی پیشنهادات و با به کارگیری موارد مفید و مثبت باعث تعالی مجموعه می شود.

چطور کایزن را مدیریت کنیم؟

برای اینکه در پیشبرد فلسفه کایزن در مجموعه خود موفق باشید باید به یک سری اصول پایبند باشید به عنوان مثال همواره به دنبال بهتر شدن شرایط باشید و برای انجام کارهایی که به نظر غیرممکن می آیند راه حلی بیابید یا مواقعی که بخشی از اجرای امور در مجموعه دچار مشکل شد به دنبال مقصر نگردید و به جای قضاوت عجولانه با استفاده از خرد جمعی مساله و مشکل ایجاد شده را حل و فصل کنید و اگر ممکن است به کارکنان اختیار عمل بدهید تا به نوعی احساس مسئولیت آن ها را نسبت به مجموعه تان افزایش دهید. با انجام چنین مواردی می توانید از اتلاف منابع جلوگیری کنید و فلسفه کایزن را مدیریت کنید.

راهکار استفاده موثر از کایزن

برای اینکه بتوانیم از کایزن به بهترین وجه استفاده کنیم و آن را در جهت بهبود کسب وکارمان به کار بگیریم، در وحله اول باید رویکردتان نسبت به کار تغییر یابد. به عنوان مثال برای انجام فعالیت ها به دنبال راه های بهتری باشید و اگر راه بهتری را برای انجام فعالیت های خود پیدا کردید حتما زمانی را هم به بررسی آن راهکار بپردازید و بسنجید که تا چه حد توانسته به بهبود عملکرد شما کمک کند. حتما تغییرات را به صورت کوچک و پیوسته ایجاد کنید زیرا اصول کایزن بر این امر استوار است.

برای دریافت خدمات مشاوره کسب و کار همین حالا بر روی لینک زیر کلیک کنید

درخواست مشاوره
(سریع و آسان )