تاثیر فلسفه کایزن بر بهره وری در سازمان ها

همه افراد خواهان این هستند که بتوانند از توانایی ها و امکاناتی که در دسترس دارند به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. اکثر مدیران و افرادی که در راس سازمان ها و مجموعه ها قرار دارند، ارتقای بهره وری را در دستور کار خود قرار داده اند تا به هدف اصلی خود که افزایش کیفیت محصولات و خدمات است، دست یابند. برای اینکه از چگونگی انجام این پروسه و تاثیر شگفت انگیز فلسفه کایزن مطلع شوید، تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

 
مفهموم فلسفه کایزن

کایزن به چه معناست؟

فلسفه کایزن برای اولین بار در ژاپن مورد استفاده قرار گرفت. فلسفه کایزن به معنای بهبود مستمر یا تغییر دائم برای رسیدن به نتیجه ای بهتر است. اکثر اوقات کلمه تغییر در ذهن ما تداعی تغییرات بزرگ بوده است، در حالی که در فلسفه کایزن اینگونه نیست. فلسفه کایزن بر روی فرآیندهای اصلاحی و بهبودی های مستمر کوچک متمرکز شده است و شما باید هر روز در کار یا زندگی، یک بهبودی را اجرا کنید تا به نتیجه مطلوب و دلخواه برسید.

پیشنهاد می شود برای اطلاع از نقش مهم و اساسی فلسفه کایزن در زندگی حتما مقاله ” نقش کایزن در بهبود زندگی “را مطالعه نمایید.

با توجه به این که در جهان سیستمی که ثبات کامل داشته باشد، وجود ندارد. اگر شما در جهت رشد و پیشرفت سازمان خود تلاشی نکنید و در جهت بهبود مجموعه خود قدمی برندارید، قطعا به سمت بدتر شدن اوضاع پیش خواهید رفت. درصورتی که با به کارگیری فلسفه کایزن و اصلاح و بهبود مستمر امور، رشد و پیشرفت چشمگیری را تجربه خواهید کرد.

برای اینکه بتوانید فلسفه کایزن را به طور کلی در زندگی خود پیاده سازی کنید پیشنهاد می شود مقاله “نقش کایزن در بهبود زندگی ” را مطالعه نمایید.

مزیت کایزن چیست؟

یکی از مزیت های مهم فلسفه کایزن این است که بدون صرف هزینه های هنگفت می توانید به بهبود عملکرد و افزایش بهره وری در سازمان ها دست یابید. هدف فلسفه کایزن ایجاد تغییرات کوچک، اصلاح های مستمر و همچنین اقداماتی در راستای بهبود بهره وری و سیستم سازی سازمان های اداری، خدماتی و… می باشد.

نکته قابل توجه در رابطه با اجرای فلسفه کایزن در سازمان ها جلوگیری از اتلاف و هدر رفت منابع است که باعث افزایش بهره وری می شود. فلسفه کایزن موجب ارتقا دانش و مهارت های کارشناسان سازمان ها می شود که نهایتا به بهبود عملکرد کارکنان منجر می شود. شما می توانید با اجرای فلسفه کایزن مواردی را که باعث ایجاد اتلاف وقت و انرژی هستند، شناسایی کنید و سازمانتان را در جهت افزایش بهره وری و پیشرفت سوق دهید.

 

فلسفه کایزن چیست

تاثیر کایزن بر بهره وری در سازمان ها

فلسفه کایزن در سازمان ها مستلزم مشارکت تمام افراد می باشد که باید از آن به عنوان یک فرهنگ در کار، تولید و در تمام زیرساخت های سازمان اجرا شود. در چنین روندی کارکنان از مدیر خود می آموزند و مدیر هم از ایده ها و نظرات کارکنان در جهت رشد و پیشرفت سازمان استفاده می کند. در حال حاضر فلسفه کایزن در ژاپن که یکی از کشورهای توسعه یافته است تبدیل به یک استراتژی، جهت تداوم پیشرفت سازمان ها شده است و در تمام زمینه ها از آن استفاده می کنند.

بنیان گذار فلسفه کایزن در رابطه با اهمیت کایزن در سازمان ها می گوید: ” باید طرز فکر مدیران و کارکنان را تغییر و سیستم های پشتیبانی را گسترش داد، علاوه بر این می توان شیوه کاری مردم را تغییر داد، اما اگر سیستم های داخلی خود را به منظور اطمینان از تداوم این امر گسترش ندهید، پس از یک هفته یا بیشتر، افراد کارهای خود را به روش پیشین انجام خواهند داد.”

ماساکی ایمایی

مفهوم فلسفه کایزن در سازمان ها

همانطور که گفته شد، اجرا و مفهوم فلسفه کایزن در سازمان ها با مشارکت کارکنان و بهبود مستمر در امور معنا می گیرد، اما در بسیاری از سازمان ها نسبت به بهبود مستمر امور توجهی صورت نمی گیرد. توجه داشته باشید که فلسفه کایزن مبتنی بر این باور است که استانداردهای اجرایی سازمان ها بر اساس آزمایش صورت گرفته است و لزوما صحیح نمی باشد و باید تلاش کنید در جهت ارتقا و رشد استانداردها پیش روید. پیروی از استراتژی فلسفه کایزن، مستلزم این نکته است که نباید حتی یک روز را هم بدون ایجاد تغییر مثبت سپری کرد، زیرا سازمان ها یک سیستم باز و همواره در حال تغییر و تحول هستند.

اقدامات اساسی در جهت اجرای فلسفه کایزن

یکی از ضرورت های اجرایی فلسفه کایزن ایجاد روابط خوب در محیط کار است. با برگزاری جلسات، اعطای پاداش به کارکنانی که وظایف خود را به خوبی انجام می دهند یا توجه به نظرات و پیشنهادات کارکنان در اجرای اهداف سازمان می توان روابط پایدار و خوبی را ایجاد کرد. در واقع کایزن با استفاده از مشارکت افراد در گسترش سازمان باعث ایجاد انعطاف روابط افراد، در مجموعه ها و سازمان ها می شود.

در حقیقت فلسفه کایزن مشارکت تمام کارکنان را طلب می کند. کارکنان می توانند در جهت بهبود محیط کار که ساعات زیادی را در آن سپری می کنند اقدامات و فعالیت هایی را انجام دهند، همچنین در جهت رفع مسائل و مشکلات سازمان همکاری داشته باشند. به عنوان مثال تولید یک محصول یا ارئه خدمات مستلزم همکاری و تعامل کارکنان بخش تولید، بازاریابی و فروش می باشد. لازم به ذکر است اجرای فلسفه کایزن یکی از عوامل رقابتی در بین سازمان های توسعه یافته به صورت نهفته می باشد که کاملا نتیجه بخش و اثبات شده است.

اقدامات اساسی در جهت اجرای فلسفه کایزن

اقداماتی که باید در اجرای فلسفه کایزن در جهت بهبود مستمر بهره وری سازمان ها انجام شود شامل موارد زیر می باشد:

  • اقدام اول مودا: شامل تمام فعالیت هایی است که باعث صرف هزینه می شوند اما ارزش، تولید نمی کنند که باید حذف شوند. (برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “مودا چیست “را مطالعه نمایید.)
  • اقدام دوم موری: تمام فعالیت هایی که بار سنگین ایجاد می کنند باید متوقف شوند.
  • اقدام سوم مورا: تمام فعالیت هایی که موجب ایجاد ناهماهنگی می شوند کنار گذاشته شوند و به جای آن فعالیت هایی که در جهت کامل شدن و بهبود کیفیت محصولات و خدمات می شوند اجرا شوند. (برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “مورا چیست ” را مطالعه نمایید.)

به طور کلی فلسفه کایزن تلاش می کند با تغییرات کوچک و مستمر و جلوگیری از اتلاف منابع باعث ترقی و تعالی سازمان ها شود. آنچه مدیران سازمان ها برای اجرایی شدن فلسفه کایزن باید پیاده سازی کنند، اصولی است که به آن اشاره شد. اگر تصمیم دارید مانند سازمان های توسعه یافته همچون شرکت تویوتا فلسفه کایزن را در مجموعه خود پیاده سازی کنید، حتما از متخصصین این حوزه بهره ببرید تا موفقیت و بهبود بهره وری سازمان خود را تضمین کرده باشید.

برای دریافت خدمات مشاوره کسب و کار همین حالا بر روی لینک زیر کلیک کنید

درخواست مشاوره
(سریع و آسان )