اهمیت و کاربرد کایزن در کسب و کار

اهمیت و کاربرد کایزن در کسب و کارها زمانی آشکار می شود که افرادی در کسب و کارهای خود تصمیم دارند یک سری کارها را در جهت رشد و پیشرفتشان انجام دهند اما احساس می کنند، انجام کار مورد نظر دشوار است و از همان ابتدای امر از انجام آن کار صرف نظر می کنند یا برخی افراد لیستی از کارهای عقب افتاده ای دارند که به دنبال فرصتی برای انجام آن ها هستند، درست همین جا است که با کمک فرآیند کایزن و بهبودی مستمر می توان این نا به سامانی را برطرف کرد.

اهمیت و کاربرد کایزن

اجرای فرآیند کایزن

کایزن به معنای بهبود مستمر یا تغییرات دائم برای رسیدن به نتایج بهتر است. با به کارگیری این روش می توان به بهبود مستمر فرآیند تولید و مدیریت کسب و کار متمرکز شد و با تغییرات کوچک و مستمر به رشد و پیشرفت قابل توجهی دست یافت. در واقع استراتژی کایزن تاکید دارد، حتی یک روز را هم بدون تغییر و بهبود در کار نباید سپری کرد.

در این استراتژی تمام افراد یک مجموعه در جهت بهبود ارئه خدمات یا روند تولید با یکدیگر تعامل و همکاری دارند و با به کارگیری استعداد و خلاقیت خود می کوشند تغییرات کوچک مثبتی را ایجاد کنند که باعث موفقیت و پیشرفت مجموعه می شود. لازم به ذکر است که اجرای کایزن در کسب و کارها بدون صرف هزینه های هنگفت قابل اجراست و اگر قصد به کارگیری کایزن را در مجموعه خود دارید باید تغییرات را از مدیریت شروع کنید و به دیگر افراد مجموعه برسید.

کایزن می تواند یک مجموعه را به یک سیستم کارآمد و مولد تبدیل کند، چیزی که همه مدیران به دنبال آن هستند. کایزن در وحله اول با عارضه یابی و کشف ناکارآمدی ها در هر سیستمی باعث نوآوری و ترقی در کسب و کارها می شود.

ویژگی های کایزن

  • باعث بهبود فرآیند امور و به ثمر رسیدن نتایج مثبت می شود.
  • سبب افزایش دقت در کارها و بهبود عملکرد می شود.
  • مشکلات را به صورت ریشه ای حل می کند.
  • کارکنان را تشویق می کند تا ایده های خلاقانه و جدید ارائه دهند.

در نتیجه کایزن سبب می شود مسائل کم اهمیت و فرآیندهای وقت گیر و ضعیف حذف شوند. کایزن را نه تنها در کسب و کار بلکه می توانید در زندگی شخصی نیز به کار بگیرید و از تاثیرات شگرف آن بهره ببرید. برای اینکه بتوانید کایزن را در زندگی پیاده سازی کنید، پیشنهاد می شود مقاله ” نقش کایزن در بهبود زندگی ” را مطالعه نمایید.

چگونگی اجرای کایزن

چگونه کایزن را اجرا کنیم؟

گاهی فرآیند کایزن که باعث بهبودی عملکرد در کارکنان می شود، وقت گیر است اما نتایجی که دارد، کامل و پایدار است و باعث افزایش فروش بیشتر می شود. برای اجرای کایزن باید فهرستی از آنچه که دارید یا ندارید را تهیه کنید که می تواند شامل کارکنان، مهارت ها، تجهیزات، مواد اولیه، فروشندگان و… باشد. این فهرست اصلاحات و کاستی های موجود در مجموعه را در برمی گیرد.

سپس به بررسی ناکارآمدی ها و اصلاحاتی که باید انجام شود، بپردازید و در مجموعه خود یک سیستم استاندارد را پیاده سازی کنید. این فرآیند ممکن است باعث کندی یا توقف تولید شود تا اصلاحات مدنظر اجرا شود. پس از آن نتایج حاصل از تامین کاستی ها و اصلاحات انجام شده را اندازه گیری کنید تا بهبودی حاصل را به وضوح مشاهده کنید.

در این زمان اطلاعات به دست آمده را با اهداف و استانداردهای خود مقایسه کنید و از طریق مقایسه نقض عملکرد را برطرف کرده و به دنبال نتایج مورد نظر خود باشید. حتما در کار خود نوآوری داشته باشید و همیشه به دنبال این باشید که چگونه می توانید، کارتان را به بهترین وجه ممکن انجام دهید. در آخر استمرار در انجام بهبودی باعث می شود به پیشرفت و تعالی در کارتان دست یابید.

انواع کایزن

تکنیک ها و روش های هوشمندانه ای در به کارگیری کایزن وجود دارد که می توانید آن را در مجموعه خود پیاده سازی کنید. برخی از آن ها رویکردهای کوتاه مدتی هستند و آسان و سریع انجام می شوند و برخی دیگر نیاز به برنامه ریزی و استراتژیک از سوی افراد متخصص در این زمینه را دارند.

سیستم کایزن

این روش جهت بهبود سیستم یک مجموعه است و اجرای آن نیاز به استراتژیک و برنامه ریزی دارد و ممکن است اجرای آن در مدت زمان طولانی انجام شود.

کایزن نقطه ای

در کایزن نقطه ای زمانی که فرد متوجه مشکل یا نقصی در مجموعه می شود، بلافاصله در جهت رفع مشکل اقدام می کند. به عنوان مثال مدیری را در نظر بگیرید که متوجه مشکل در فرآیند کسب و کار خود می شود و بلافاصله در صدد رفع آن اقدام می کند. کایزن نقطه ای به بخش خاصی از کسب و کار اشاره دارد، این روش مدت زمان کمی را برای اجرا نیاز دارد.

کایزن خطی

کایزن خطی به تکنیک های گفته می شود که در دو بخش از یک مجموعه یا سازمان (بالادستی و پایین دستی) اجرا شود و با تدابیر در نظر گرفته شده باعث بهبود عملکرد آن بخش می شود.

کایزن مسطح

کایزن مسطح به چند جریان خطی گفته می شود که نیاز به بررسی و تحقیق از سوی مدیران دارد و انجام آن باعث فرآیندهای تازه ای در مجموعه می شود.

اهمیت و کاربرد کایزن در کسب و کار

مطمئنا تا الان به اهمیت و کاربرد کایزن در کسب و کارها پی برده اید. با استفاده از کایزن می توانید عملکرد مجموعه و سیستم خود را ارتقا دهید و در رقابت با دیگر کسب و کارها موفق تر عمل کنید زیرا شما با استفاده از کایزن که به بهبود مستمر و مشارکت تمام کارکنان تاکید دارد می توانید پله های ترقی و پیشرفت را یکی پس از دیگری طی کنید.

انواع کایزن

سخن آخر

این شیوه مدیریتی در کسب و کار قصد دارد یک رشد ثابت و پایدار در تمام لایه های یک مجموعه ایجاد کند تا بهبود دائمی را برای همیشه تضمین کند. زمانی که به دنبال تعالی در مجموعه تان هستید باید تمام فرآیند ها، تحلیل و اندازه گیری شوند تا اصلاحات و اقدامات لازم جهت ارتقا و پیشرفت انجام شود تا درنهایت به جذب مشتری و افزایش درآمد منتهی شود.

برای دریافت خدمات مشاوره کسب و کار همین حالا بر روی لینک زیر کلیک کنید

درخواست مشاوره
(سریع و آسان )